هیات شهدای گمنام

آخرین نظرات
۳۰ارديبهشت


مواقف قیامت چگونه است؟ اصولا محشر در کجا واقع شده است؟

1- «مواقف», جمع «مّوقف» ؛یعنی مکان توقف, ایستگاه , باز داشتگاه وغیره است.
2- «محشر» ,اسم زمان ویا مکان از«حشر » یعنی محل ویا زمان حشر, ومنظور مکان و یا زمان قیامت است.ومکان ویا زمان آن در علم الهی است.
3- پس از اینکه همه بندگان - به استثناى مخلَصین و شیعیان واقعى - در صحنه قیامت حاضر مى‏شوند، ایستگاه‏هایى را باید طى کنند تا به مقصد و مقصود نهایى خود برسند. به حسب روایات - که هماهنگ با آیات قرآن است - صحنه محشر و قیامت پنجاه موقف و ایستگاه دارد که نخستین آنها به پاخاستن از قبر و حضور در صحنه محشر است.

قرآن مى‏فرماید: (تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِى یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ)؛ «فرشتگان و روح [در روز قیامت‏] به سوى او عروج مى‏کنند، در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است».معارج (70)، آیه 4.
4- امام صادق(ع) با استناد به این آیه مى‏فرماید: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَیْهَا فَإِنَّ لِلْقِیَامَةِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً کُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَةٍ»؛ «پیش از اینکه [در دادگاه عدل الهى‏] حساب شما را محاسبه کنند، از خود [در دنیا ]حساب بکشید؛ زیرا قیامت داراى پنجاه ایستگاه است که هر ایستگاه هزار سال به طول مى‏انجامد».کافى، ج 8، ص 143.
5- ابن مسعود مى‏گوید: ما نزد أمیر المؤمنین(ع) نشسته بودیم که فرمود: «إن فى القیامة لخمسین موقفاً کل موقف ألف سنة فأول موقف خرج من قبره»؛ «در قیامت پنجاه موقف و ایستگاه است که هر ایستگاه هزار سال به طول مى‏انجامد و نخستین ایستگاه هم بیرون آمدن از قبر است».بحار الانوار، ج 7، ص 111.
6- هدف از وجود این ایستگاه‏ها، پاک شدن انسان و پیدا کردن آمادگى ملاقات با خداى سبحان است؛ زیرا قیامت یعنى بازگشت هر چیز - با همه وجود - به مبدأ خود است‏«انا لله و انا الیه راجعون» بقره: 245 و همچنین ر.ک: نجم: 42؛ انشقاق: 6؛ مائدة: 18؛... و تنها کسى مى‏تواند به بارگاه الهى بار یابد که با تمام وجود خود، تنها او را بخواهد و خدایى شود. این ایستگاه‏ها نیز براى پاک شدن انسان‏ها است. اما انسان‏هایى که از پیش، در دنیا خود را پاکیزه نموده‏اند، توقفى بس کوتاه دارند و به اندک زمانى به محضر حق راه مى‏یابند.این مطلب مضمون حدیثى از پیامبر اکرم(ص) است که به ایشان عرض شد که قیامت چه روز طولانى‏اى است. فرمودند: قسم به کسى که جان محمد(ص) به دست اوست، آن روز براى مؤمن کوتاهتر از نماز واجبى است که او در دنیا اقامه مى‏کند». تفسیر المیزان، ج: 20 ص: 13؛ بحث روایى ذیل آیه 4 سوره مبارکه معارج؛ روشن است که این گروه مومنانى هستند که به مقام مخلَصین نرسیده‏اند.
7- نکته دیگر اینکه ماندن در این توقفگاه‏ها و طول آن، بستگى تام به فرد دارد. بر حسب بعضى از روایات، سران شرک - که هیچ امیدى به اصلاح آنها نیست و حساب آنان روشن است - در این مواقف نمى‏ایستند و به سوى دوزخ برده مى‏شوند.بحار الانوار، ج 7، ص 250 و 260. همچنین دیدیم که شیعیان واقعى نیز در این توقفگاه‏ها، درنگ ندارند و مستقیماً به بهشت مى‏روند.
8- در مورد مواقف قیامت مطلب زیادى در آیات و روایات نیافتیم به نظر مى‏رسد این مواقف و مشکلات مربوط به کافران و مؤمنانى که به نحوى داراى مشکل هستند مى‏باشد و به جهت پرسش و پاسخ از اعمال انسان است و هر موقفى مربوط به بخشى از اعمال انسان است.
9-امام باقر علیه السلام می فرماید:« وقتی این آیه : « وجیء یومئذ بجهنم» بر رسول خدا صلی الله علیه وآله نازل شد , کسی از رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره آن سوالی کرد, حضرت فرمود: روح الامین به من خبر دادکه خداوند- که خدایی به جز او نیست- وقتی خلایق اولین وآخرین رادر صحرای محشر گرد آورد, جهنم با هزار زمام ولجامش آشکار می شود, که هر زمامی در دست صد هزار فرشته دوزخ است, در حالی که صدای زفیر خشم آلودی از آن شنیده می شود, ...» در همین هنگام بر روی آتش پلی وضع می شود بسیار باریک وبسیار تیز اما بسیار طولانی, این پل, به زبان روایات «صراط» نامیده می شود. بر روی این پل چند ایستگاه اصلی وچند موقف فرعی قرار دارد که به آنها «مواقف» ویا «عقبات» می گویند.
10- درباره چگونگی حسابرسی در قیامت باید دانست، خداوند «سریع الحساب» (بقره، آیه 202) است و هیچ گونه محدودیتی از جهت حسابرسی اعمال همه بندگان به طور هم زمان ندارد. حتی با احاطه علمی خود نیازی به زمان حسابرسی ندارد. اما باید دانست قیامت نیز همانند دنیا دارای نظام است البته با ویژگی های خاص خودش لذا بنا بر آن چه در روایات آمده است مواقف پنجاه گانه وجود دارد و در هر ایستگاهی به نوعی از اعمال رسیدگی می شود و در حقیقت عالم قیامت پرده نمایش و ظهور اعمال و عقاید ما در دنیاست همچنان که در دنیا ما در عرصه های مختلف زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و عبادت و... رفتارهای گوناگونی داشتیم در آنجا نیز ایستگاه حق الله، حق الناس، حق نماز، حق قرآن و... از انسان بازخواست می کنند و در حقیقت جلوه ای از اجرای عدالت خداست که به نمایش در می آید به هر میزان که در این دنیا به این حقوق بیش تر و آسان تر پرداخته شده باشد. در صحنه قیامت سریع تر آن ایستگاه ها طی می شود. بنا بر آن چه گفته شد این گونه نیست که انسان در صف های طولانی بایستد تا نوبت او برسد بلکه باید در صف های متعدد پاسخ گو باشد.
11-از امام صادق علیه السلام در بحار الا نوارج8 , ص64 , نقل است که :« انسانها - بر حسب طبقات ملکات خود- بر صراط عبور می کنند واین صراط از مو باریکتر واز شمشیر تیزتر,است, بعضی از عبور کنندگان؛ مثل برق می گذرند مانند دویدن اسب, وبرخی مانند سُریدن وبعضی راه می روند وبرخی دیگر به پل آویزان می شوند, وآتش قسمتی از وجود آنها را می سوزاند وقسمتی را رها می کند. » در همان مدرک , مفضل از امام صادق در باره صراط سوال نمود , حضرت فرمود: « صراط, راهی است به سوی معرفت خداوند , عز وجل , ودو صراط وجود دارد, صراط در دنیا , وصراط در آخرت, اما صراط در دنیا همان امام مفترض الطاعه است , که اگر کسی در دنیا اورا شناخت وبه هدایت او اقتدا نمود, در آخرت از صراطی که پلی بر روی دوزخ است,عبور می کند, واگرکسی او(امام) را نشناخت قدمهایش از صراط می لغزدودر آتش سقوط می کند. »
12- مرحوم« شیخ مفید» در کتاب عقایدش می فرماید: «اعتقاد مادر باره صراط این است که آن «حق» است ؛ وآن پلی است بر جهنم وجمیع خلایق از آن عبور می کنند . همانطور که خداوند درسوره مریم آیه 71 فرمود : «وان منکم الا واردها کان علی ربک حتما مقضیا », « جز این نیست که همه شما بر آتش جهنم وارد می شوید ( از صراط عبور می کنید)واین وعدهای است حتمی وشدنی از جانب پروردگارتو.» وصراط در وجه دیگرش نام حجت های خداست...»
13- دانستن ترتیب مواقف برای ما چندین اهمیتی ندارد , اصل این است که بدانیم این عقبات یا مواقف هر کدام بنام یکی از فرائض و اوامر و نواهی نام گذاری شده , که برای وصول به بهشت باید با عبور از این مواقف به حساب یک یک تکالیف رسیدگی شود.
مرحوم شهید دستغیب در کتاب معاد خود می فرمایند:
اولین عقبه؛ شامل سه موقف: رَحِم, امانت, و ولایت,است.ودر توضیح آن چنین نوشته اند:
«موقف اول رحم است که انسان در این موقف باز داشته می شود چنانچه در قرآن کریم است : واتقواالذی تسائلون به والارحام... پس اگر یکی از ارحام شما مریض شد, عیادتش کنید, اگر محتاج شد...»
موقف دیگر «امانت» است,...
وموقف سوم : ولایت علی ابن ابی طالب است, طبق آیه شریفه « وقفوهم انهم مسوولون» که مفسرین می گویند یعنی از ولایت علی ابن ابی طالب.
عقبه دوم: «نماز » است. رسول خدا فرمود : شفاعت من به کسی که نماز راضایع سازد نمی رسد..
عقبه سوم: خمس وزکات است حضرت صادق علیه السلام دارند: سخت ترین حالات مردم در قیامت وقتی است که مستحقین خمس بر خیزند ومطالبه حق خود را از کسانی که به آنها نرسانده اندبنمایند.(معاد دستغیب ص 159)
عقبه چهارم:روزه است, ...
عقبه پنجم: حج است ,که اگر کسی, مستطیع باشد وبه حج نرود؛ درهنگام مردن به او می گویند: « مِت یهودیا او نصرانیا» (مسلمان نمی میری ؛ بلکه مخیری بین اینکه) یهودی ویا نصرانی بمیری!!!
عقبه ششم: طهارت است...
عقبه هفتم: مظالم است که به آن « حق الناس» نیز می گویند.
مابقی عقبات ومواقف نیز به همین ترتیب از واجبات ومحرمات است.

شادی آقا امام زمان ( عج ) ...

نظرات  (۱)

۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۰۷ شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
با سلام
شرکت در طرح بی‌نهایت صلوات جهت سلامتی حضرت حجت بن الحسن سلام الله علیه و شادی ارواح مطهر شهداء
http://smd1364.blog.ir
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
یا حق - یا علی
پاسخ:

سلام علیکم

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی